Další díl cestopisného seriálu nás mimo jiné zavede do chráněné krajinné oblasti Blanský les, kde se nachází ekologická Farma Borová. A právě na tomto místě se zaměříme na představení světoznámé disciplíny zvané military, které se také říká královská jezdecká disciplína.
Všestrannost
Military je prověrka všestranných jezdeckých schopností koně a jeho jezdce a dělí se na tři části:
drezúrní
parkurovou
cross-country
Drezúrní část závodu a parkurové skákání asi není třeba více představovat, ovšem co se týče crossové části, ta obsahuje pevné skoky v terénu, jež se překonávají určitém pořadí a tempu.
Crossová část se nejezdí na rychlost, nýbrž na správné tempo, které slouží jako ochrana koní i jezdců před zběsilou jízdou a pády.
Touto částí nás provede Jakub Mack, ošetřovatel Černého a Bílého, který má právě s military bohaté zkušenosti.
Terénní zkouška, neboli cross, má několik stupňů obtížnosti, které se rozlišují délkou, náročností a časem určeným k projetí.
Celý závod většinou trvá tři dny
První den se jezdí drezúrní část
Den druhý se jezdci potýkají s nejnáročnější částí, kterou je cross-country
A poslední den přichází na řadu parkur
Tato disciplína má původ v přípravě a testování armádních koní. V crossu se prověřovaly jejich schopnosti, odvaha, síla, vytrvalost a obratnost. Vytrvalostní jízdy od 30 do 700 km byly součástí výcviku vojenských koní.
Zastavení či kruh před skokem je v terénní části cross-country brán jako neposlušnost.
Krumlov
Z Farmy v Borové se přesuneme do Krumlova, kde se nachází zachovalé staré stáje. Na koních projdeme ulicemi Krumlova směrem k hradu a dozvíme se něco o historii Krumlova.
Mezi prvním a druhým nádvořím hradu Krumlov se nachází velmi zajímavá podívaná na medvědy, kteří se na hradě chovají už od poloviny 16. století. Od roku 1707 bydlí medvědi v tzv. medvědím příkopu.
Mezi spodním hradem a horním hradem jsou tři nádvoří propojené cestami a chodbami vhodnými pro cestování na koních. Uvnitř hradu se nachází zlatý kočár vyroben pro speciální audienci u papeže. Tento kočár byl využit na jednu osmikilometrovou jízdu v Římě.
Původní konírny mají k dispozici 22 štontových ustájení pro polokrevné koně. Ti sloužili pro zápřež. Uprostřed stáje byla umístěna kamenná nádrž pro vodu.
V těchto konírnách je k vidění slavné šestispřeží, které táhlo kočár Marie Terezie na korunovaci nebo například rokokové sáně.
Koněspřežná doprava
m, byla vybudována v roce 1832 kvůli přepravě soli. Tato cesta měří neskutečných 129 km a lemuje ji šest koněspřežných stanic. Po 20 kilometrech se koně na této stanici přepřahali a unavení koně se měnili za koně odpočaté. V koněspřežné dopravě pracovalo okolo 800 koní.
S bratry Krausovými se podíváme do konkrétní přepřahací koněspřežné stanice s přídomkem koláčové, ve které bývalo okolo 40 až 60 koní. Koně chodili ustrojeni za sebou v počtu podle zátěže.
Text: Nikola Kováříková
Foto: Dalibor Gregor
Buďte první! Přidejte komentář